
MY JAZZY VALENTINE


<3
Asia Czajkowska –
wokalistka, autorka tekstów i muzyki,
filolożka-językoznawczyni, pasjonatka jazzu i głosu.
Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego oraz swojego rodzinnego miasta – Torunia.
Laureatka wielu festiwali, m.in. 40. Międzynarodowych
Spotkań Wokalistów Jazzowych w Zamościu (2013),
Ogólnopolskiego Festiwalu Pieśni Żydowskiej i
Izraelskiej “Shalom” w Kaliszu (2011), Ogólnopolskiego
Konkursu Piosenek Jeremiego Przybory „Stacja Kutno”
(2020). W jej improwizacjach - prócz tradycyjnego scatu,
którym posługuje się z ogromną swobodą, swadą i
precyzją - pobrzmiewają tęsknie nuty bluesowe,
soulowe i folkowe.
<3
Bogdan Hołownia - polski pianista jazzowy.
Początkowo współpracował z Janem Ptaszynem
Wróblewskim podczas warsztatów jazzowych w Chodzieży.
Od 1990 studiował grę na fortepianie w Berklee College
of Music w Bostonie. W marcu 2001 otrzymał nagrodę
Fryderyk w kategorii „Jazzowy Album Roku za solową
płytę fortepianową Don’t Ask Why – piano solo. Został
również laureatem Grand Prix Jazz „Melomani” za 2002
rok w kategorii artysta roku. Współpracował
z takimi muzykami jak Janusz Muniak, Adam Kawończyk,
Janusz Kozłowski, Marcin Jahr, Krzysztof Mróz, Bronek
Harasiuk, Kazimierz Jonkisz i Józef Eliasz. Jest
akompaniatorem wokalistek jazzowych, pedagogiem,
wykładowcą.
<3
Józef Eliasz - producent muzyczny,
dyrygent, perkusista. Absolwent Akademii
Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i
Muzyki Rozrywkowej. Doktor Sztuki Muzycznej
- specjalizacja dyrygentura - Uniwersytet
Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Absolwent
Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Laureat wielu nagród i wyróżnień
artystycznych, preducent płyty pt.: IN THE
RHYTHM OF CHOPIN, która uzyskała status
platynowej płyty w kategorii muzyki
jazzowej. Animator i twórca związany z
Miastem Bydgposzczą. Józef Eliasz nagrywał
i koncertował ze znanymi i cenionymi
artystami takimi jak: Mike Stern, Karen
Edwards, Mike Russel, Bogdan Hołownia,
Janusz Szrom , Anna Serafińska, Lora
Szafran, Ewa Bem, Marcin Gawdzis i wieloma
innymi. Przy realizacji publikacji płytowych
współpracował m.in. z: Jackiem
Namysłowskim, Bogdanem Ciesielskim, Janem
Walczyńskim, Andrzejem Jagodzińskim,
Leszkiem Kułakowskim, Michałem
Tomaszczykiem, Piotrem Mania, Łukaszem
Rakalskim, Aleksandrą Tomaszewską,
Krzysztofem Herdzinem, Piotrem Wromblem,
Wojciechem Gogolewskim, Adamem Lemańczykiem,
Pawłem Tomaszewskim, Peterem Dahlgner’em. W
latach 2002 – 2022 był producentem
artystycznym siedmiu płyt Eljazz Big –
Bandu, które powstały pod dyrekcją Józefa
Eliasza.
Paweł
Pańta -
ukończył
Akademię
Muzyczną
im. F.
Chopina w
Warszawie w
klasie
kontrabasu
Andrzeja
Mysińskiego
oraz Studium
Jazzowe przy
ul.
Bednarskiej
u Zbigniewa
Wegehaupta.
W 1994 r.
rozpoczął
współpracę
z Polską
Orkiestrą
Radiową. W
1995 r. był
członkiem
Gustav
Mahler
Jugendorchester,
prowadzonej
przez
Claudio
Abbado, z
którą
występował
na BBC Proms
Festival i
Berliner
Festspiele.
W latach
1996-1998
występował
w Niemczech,
USA, Chinach
i Rosji z
międzynarodową
orkiestrą
Philharmonie
der Nationen,
z ktorą
zagrał ponad
sto
koncertów.
Od 2000 r.
gra w
Andrzej
Kurylewicz
Trio. Jest
zdobywcą
trzeciej
nagrody na
czwartym
międzynarodowym
konkursie
improwizacji
jazzowej w
Katowicach.
Uczestniczył
w nagraniu
wielu płyt
zarówno
klasycznych,
jak i
jazzowych: I
Solisti di
Varsavia i
Karol
Radziwonowicz
– Chopin:
Koncert
e-moll,
Koncert
f-moll;
Filip
Wojciechowski
Trio: „ClassicJazz”
(2000);
Andrzej
Kurylewicz
Trio –
„Andrzej
Kurylewicz
Trio”,
Polskie
Radio
(2001);
Wojciech
Majewski
Quintet –
„Grechuta”,
Sony Music
Polska
(2001);
Filip
Wojciechowski
Trio –„Romantic
Meet Jazz”,
DUX (2003);
Sinfonia
Viva –
„Muzyka i
Ekran”, DUX
(1999);
„Muzyka i
Ekran II”,
DUX (2001);
Wanda Warska
– „Piosenki
z Piwnicy”,
Polskie
Radio
(2004);
Elzbieta
Wojnowska,
Wlodek
Pawlik –
„Sonety
Szekspira”,
PPA i CS
Impart
(2004); Trio
Marcina
Maleckiego –
„Odyseja
Kosmiczna”
(2005).


„Co trzeba zrobić, żeby zostać wokalistą jazzowym?
Cóż, to jest pytanie za milion dolarów, na które
wielu
próbowało odpowiedzieć wcześniej, głównie
bezskutecznie.
Jeśli mnie zapytasz, odpowiedź jest naprawdę bardzo
prosta
– wystarczy posłuchać i od razu wiesz, bo czujesz to
głęboko
w swoich trzewiach. Tak - wszystko zależy od uczuć.
I kiedy zgadzają się wszystkie elementy, takie jak
umiejętności
wokalne, interpretacja, inteligencja itp.,
przestajesz to analizować,
tylko po prostu to CZUJESZ, ponieważ ostatecznie
chodzi właśnie o emocje.
Więc w jazzie wokalnym może nie chodzi o „if it ain't
got that swing…”,
ale raczej o to, czy "if it ain’t got that FEELING",
a Asia zdecydowanie
ma go pod dostatkiem!
A kiedy głos jest znakomicie wspierany przez
klasyczne trio jazzowe,
wszystko po prostu roztapia serce słuchacza.”
Adam Baruch, wrzesień 2024


Wydanie płyty zostało dofinansowane ze
środków:
Urzędu Miasta Bydgoszczy
Samorządu Województwa Kujawsko - Pomorskiego
Stowarzyszenia Artystów Wykonawców STOART

|