|
25.07.2025
- THE
BEST OF BYDGOSZCZ
-
JÓZEF ELIASZ ORCHESTRA - wstęp
wolny

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu
celowego”
Józef Eliasz
Orchestra – Koncert pełen klasy, energii i wielkich emocji!
Złota era swingu, klasyka rocka i współczesne brzmienia.
Wieczór 25 lipca zapowiada się wyjątkowo – sceną zawładnie Józef
Eliasz Orchestra, 11-osobowy skład pod batutą mistrza
perkusji i dyrygenta Józefa Eliasza, który
zaprosi publiczność w muzyczną podróż przez dekady brzmień – od
eleganckiego swingu po elektryzujące aranżacje hitów rocka, popu
i fusion.
To nie tylko koncert – to widowisko, w którym
spotykają się jazzowa finezja, symfoniczna siła i współczesna
energia. Orkiestra składająca się z wybitnych instrumentalistów
wykona autorskie aranżacje utworów, które rozpoznasz po
pierwszych taktach, choć zaskoczą Cię nowym, świeżym brzmieniem.
Gościnnie na scenie wystąpi
charyzmatyczna wokalistka Anna Hnatowicz – finalistka
The Voice of Poland, artystka o potężnym głosie i emocjonalnym
przekazie. Jej obecność nada koncertowi wyjątkowej głębi i
barwy.
Wieczór otworzy poruszający występ zespołu Skołowani,
a zaraz potem sceną zawładnie Józef Eliasz Orchestra –
z rozmachem, stylem i pasją.
Nie przegap tego wydarzenia!
To koncert, który na długo pozostanie w Twojej pamięci – pełen
rytmu, klasy i muzycznych niespodzianek.
Skład zespołu:
• Anna Hnatowicz – vocal
• Joanna Czajkowska - vocal
• Adam Wasiela - vocal
• Marcin Kajper - saxophone
• Alan Balcerowski - saxophone
• Krzysztof Beszczyński - trombone
• Artur Grudziński - piano
• Maciej Olesiński - guitar
• Kasper Łbik - bass
• Jakub Szynal - trumpet
• Józef Eliasz - drums, leader
WARSZTAT FORMY:
Z łote
lata swingu przypadają głównie na lata 30. i 40. XX wieku – to
okres, w którym swing był dominującym stylem muzyki jazzowej, a
także głównym nurtem tanecznej muzyki rozrywkowej w Stanach
Zjednoczonych. Złote lata swingu w muzyce charakteryzują się kilkoma
wyraźnymi cechami stylistycznymi, brzmieniowymi i rytmicznymi, które
odróżniają ten okres od wcześniejszych i późniejszych faz jazzu.
Szczegóły:
Początek: około 1935 roku – często uznaje
się to za symboliczny początek złotej ery swingu, głównie
dzięki sukcesowi Benny'ego Goodmana, zwanego "Królem
swingu".
Szczyt popularności: lata 1935–1945
Koniec ery: po 1945 roku, swing zaczął
tracić na popularności na rzecz bebopu i innych stylów
jazzowych oraz nowej muzyki rozrywkowej.
Cechy muzyki swingowej:
Grana by ła
głównie przez big-bandy (duże orkiestry jazzowe).
Charakteryzowała się rytmiczną pulsacją
(swingującym rytmem), sekcją dętą, energetycznymi
aranżacjami i improwizacją.
Była bardzo taneczna – to właśnie wtedy
rozwinęły się takie style tańca jak Lindy Hop.
Najważniejsi artyści złotej ery swingu:
Benny Goodman
Duke Ellington
Count Basie
Glenn Miller
Artie Shaw
Tommy Dorsey
Ella Fitzgerald (wokal
swingowy)
Dominacja big-bandów i orkiestr
Sk łady
liczyły zwykle od 12 do 20 muzyków.
Typowy skład obejmował: sekcję dętą
(saksofony, trąbki, puzony), sekcję rytmiczną (fortepian,
kontrabas, gitara rytmiczna, perkusja).
Aranżacje były często rozpisywane i mniej
improwizowane niż we wczesnym jazzie.
Charakterystyczny rytm swingowy
Podstaw ą
był tzw. swing feel – rytm z „kołyszącym” podziałem na
triolowe ósemki.
Sekcja rytmiczna grała płynnie, z akcentami
przesuniętymi do przodu (tzw. „off-beat”).
Perkusja i kontrabas zapewniały ciągły puls
idealny do tańca.
Taneczność
Swing był muzyką taneczną – rozwinęły się
wokół niego style takie jak Lindy Hop, Jitterbug, Balboa.
Aranżacje często były dynamiczne i
efektowne, dostosowane do potrzeb parkietu.
Mieszanka improwizacji i aranżacji
Improwizacja była ważna, ale w dużych
składach dominowały aranżowane partie zespołowe.
Często były solówki dla gwiazd
instrumentalnych, ale całość była mocno skomponowana.
Rozwój wokalistyki jazzowej
Pojawi ły
się wybitne głosy swingu, np. Ella Fitzgerald, Billie
Holiday, Frank Sinatra.
Popularność zdobył scat singing – wokalna
improwizacja naśladowcza instrumentów (szczególnie u Elli
Fitzgerald).
Brzmienie i styl
Swing mia ł
pełne, bogate brzmienie.
Charakterystyczne były dialogi między
sekcjami instrumentów, szybkie unisona, riffy (powtarzane
krótkie frazy).
Utwory często miały rozbudowaną strukturę
formalną – wstęp, rozwinięcie, sola, kulminacja,
zakończenie.
Rozwój swingu w Polsce – najważniejsze etapy:
Lata 30. – Początki i fascynacja amerykańskim
swingiem
Swing dotarł do Polski w latach 30., głównie
przez radio, płyty gramofonowe i kontakty z muzykami z
Europy Zachodniej.
Warszawa była centrum życia muzycznego –
swing był obecny w kabaretach, teatrach rewiowych, hotelach
i kawiarniach.
Powstawały polskie orkiestry taneczne i
big-bandy wzorowane na amerykańskich.
Znani muzycy z tego okresu:
Jerzy Petersburski – cho ć
bardziej znany z tanga, jego orkiestra grała też swingujące
aranżacje.
Henryk Wars – kompozytor i aranżer, który
wprowadzał elementy swingu do muzyki filmowej i rozrywkowej.
Okres wojenny (1939–1945) –
muzyka podziemna i okupacyjna
W czasie okupacji
hitlerowskiej swing by ł
zakazany przez nazistów jako „muzyka degeneratów” (ang. „Entartete
Musik”).
Mimo to grano go potajemnie w lokalach, a
także w kabaretach działających pod przykrywką.
Powstawały zespoły działające w konspiracji,
często łączące swing z patriotycznym przekazem.
Lata 40./50. – Komunizm i cenzura
Po wojnie swing by ł
uważany przez władze PRL za zachodnią, burżuazyjną muzykę i
był cenzurowany.
Mimo to część muzyków kontynuowała
działalność – swing przetrwał m.in. w radio, filmie i
klubach jazzowych.
Cenzura osłabła częściowo po odwilży w 1956
roku, co pozwoliło na bardziej otwarte granie jazzu i
swingu.
Znane zespoły i wykonawcy po wojnie:
Melomani – jeden z pierwszych powojennych
zespołów jazzowych, w składzie m.in. Krzysztof Komeda i
Jerzy “Duduś” Matuszkiewicz.
Andrzej Kurylewicz, Jan Ptaszyn Wróblewski –
zaczynali od swingu, później eksplorowali inne style jazzu.
Lata 60. i pó źniej
– swing jako fundament jazzu
Swing stał się bazą dla edukacji muzycznej i
rozwoju jazzu nowoczesnego w Polsce.
W latach 60. organizowano pierwsze festiwale
jazzowe (np. Jazz Jamboree), na których swing miał swoje
miejsce obok nowocześniejszych form.
Działały orkiestry radiowe i telewizyjne, np.
Orkiestra PR pod dyrekcją Edwarda Czernego, grające swing i
jazz.
Znaczenie swingu w Polsce
Swing by ł
oknem na świat Zachodu – wyrazem wolności i indywidualizmu.
Pomógł zbudować fundamenty polskiej sceny
jazzowej, z której później wyrośli światowej klasy muzycy.
Przetrwał dzięki pasji artystów i odbiorców
mimo opresji politycznych.

Foto:
Kinga Eliasz
-
STOWARZYSZENIE
ARTYSTYCZNE ELJAZZ ul. Kręta 3, 85-117 Bydgoszcz
NIP: 953
23 83 845; Regon: 092570480; KRS nr: 0000062032




Działanie jest współfinansowane z
Funduszy Europejskich.
Partnerem głównym wydarzenia jest
Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Dofinansowano z Budżetu Miasta Bydgoszczy.
|