05.09.2025 -
SŁAWEK WIERZCHOLSKI
I
NOCNA ZMIANA BLUESA
wstęp
wolny

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu
celowego”
S ŁAWEK
WIERZCHOLSKI I NOCNA ZMIANA BLUESA -05.09.2025, godz. 20.00
40 lat na scenie!
Najpopularniejszy polski wykonawca bluesa – S ławek
Wierzcholski i stworzona przez niego Nocna Zmiana Bluesa, to również
najstarsi, nieprzerwanie działający wykonawcy z kręgu bluesa w
naszym kraju. Od 40 lat, bez najmniejszej przerwy, podróżują i
koncertują dzieląc się swoją muzyczną pasją. Na imponujący
dorobek artystyczny grupy składa się 28 wydanych płyt (3 LP, 4 DVD,
21 CD). 4 z nich osiągnęły status „Złotej Płyty”. Są wśród nich też
płyty nagrane z takimi wybitnymi artystami, jak m.in. Dżem, Krystyna
Prońko czy Wojciech Karolak. Wytwórnia WARNER wydała przed pięciu
laty podwójny CD Nocnej Zmiany Bluesa w prestiżowej serii „Złota
kolekcja”. Choć
zaczynali jako ortodoksyjni bluesmani, w trakcie czterech dekad
działalności, Sławek i jego zespół wykreowali własny, niepowtarzalny
styl, będący fuzją bluesa, folku, jazzu i piosenki autorskiej.
Sławek jest autorem całego repertuaru grupy i wielu prawdziwych
przebojów, jak „Szósta zero dwie”, „Blues mieszka w Polsce”, „John
Lee Hooker” czy „Chory na bluesa”. Sławek Wierzcholski to wirtuoz
harmonijki i autor dwóch popularnych podręczników gry na tym
instrumencie. Przez 30 lat był też prezenterem Polskiego Radia,
organizatorem festiwali bluesowych a przede wszystkim człowiekiem
„Chorym na bluesa”! Za swe zasługi i osiągnięcia artystyczne, Sławek
został uhonorowany srebrnym medalem „Gloria Artis”. Swe
charakterystyczne brzmienie Nocna Zmiana Bluesa wypracowała
w trakcie tysięcy koncertów w klubach i na festiwalach w kraju i
całej praktycznie Europie. Koncertowała również w Zimbabwe i w
Stanach Zjednoczonych, na festiwalu „International Blues Challenge”
w Memphis. Grają już od czterdziestu lat... A ciągle promieniują
energią i radością grania! Z łatwością nawiązują kontakt z każdą
widownią, której udziela się pozytywna atmosfera koncertu.
sk ład
zespołu:
S ławek
Wierzcholski – śpiew, harmonijka ustna
Witold J ąkalski
– slide guitar
Wies ław
Kryszewski – gitara
Piotr D ąbrowski
– gitara basowa, śpiew
Kamil D ługoborski
– bębny
WARSZTAT FORMY MUZYCZNEJ:
Muzyka bluesowa to jeden z najstarszych i najwa żniejszych
gatunków muzyki afroamerykańskiej, który wywarł ogromny wpływ na
rozwój rocka, jazzu, soulu i wielu innych stylów. Jej brzmienie,
struktura i tematyka są łatwo rozpoznawalne i głęboko osadzone w
emocjach.
Najwa żniejsze
cechy muzyki bluesowej:
1. Charakterystyczna struktura muzyczna – 12-taktowy
blues
Najbardziej typowy uk ład
to tzw. 12-taktowy schemat bluesowy: utwór opiera się na
12-taktowej sekwencji akordów, najczęściej w tonacji dur
(ale z bluesowym wyrazem).
Schemat ten brzmi znajomo i przewidywalnie,
co pozwala na
łatwą improwizację.
Przyk ład
schematu akordowego (tonacja C):
C – C – C – C
F – F – C – C
G – F – C – C
2. Bluesowa skala i "blue notes"
Wokal i instrumenty wykorzystuj ą
skalę bluesową, która zawiera tzw. blue notes – obniżone 3.,
5. i 7. stopnie skali.
Nadaje to muzyce melancholijny, zawodz ący
charakter.
3. Teksty i emocje
Blues opowiada o trudach
życia, miłości, samotności, pracy, wolności, ale też nadziei
i humorze.
Teksty s ą
często bardzo osobiste i ekspresyjne.
Powszechny jest schemat wokalny AAB: dwa
wersy powtarzane, trzeci jest ich odpowiedzi ą/konkluzją.
Przyk ład:
I woke up this morning (A)
I woke up this morning (A)
My baby was gone (B)
4. Powolne tempo i groove
Blues mo że
być wolny i refleksyjny albo szybki i taneczny (boogie
woogie, jump blues).
Groove oparty jest na ci ągłym
pulsie i często shuffle – rytm kołyszący, triolowy.
5. Improwizacja
Solówki instrumentalne, zw łaszcza
na gitarze, harmonijce, fortepianie i saksofonie, są
kluczowe.
Improwizacja oparta jest na bluesowej skali
i charakterystycznych frazach zwanych licks.
6. Prostota i szczero ść
Blues nie jest przesadnie skomplikowany
technicznie – liczy si ę
emocja, feeling, autentyczność.
To muzyka spontaniczna i surowa, ale bardzo
wyrazista.
7. Instrumentarium
Typowe instrumenty bluesowe to:
Gitara (elektryczna lub akustyczna) – cz ęsto
slide guitar (gra butelką lub metalową rurką).
Harmonijka ustna
Fortepian (w stylach boogie woogie)
Bas, perkusja
W wersjach miejskich: saksofon, organy
Hammonda
Przyk ładowi
wykonawcy bluesowi:
B.B. King
Muddy Waters
Robert Johnson
Howlin’ Wolf
John Lee Hooker
Etta James
Stevie Ray Vaughan
Bonnie Raitt
Cho ć
blues narodził się w USA, Polska ma bogatą scenę bluesową, z
artystami, którzy od lat interpretują ten gatunek na swój własny
sposób – często łącząc go z rockiem, folkiem, jazzem czy poezją
śpiewaną. Oto lista najważniejszych i najbardziej cenionych polskich
artystów bluesowych:
Klasycy i legendy polskiego bluesa:
Tadeusz Nalepa
Uwa żany
za ojca polskiego bluesa.
Za łożyciel
zespołów Breakout i Blackout.
Utwory: Kiedy by łem
małym chłopcem, Oni zaraz przyjdą tu, Modlitwa.
Mirek Kowalski
Twórca jednego z pierwszych festiwali
bluesowych w Polsce – Rawa Blues.
Lider zespo łu
Mirek Kowalski Band, znany również jako promotor bluesa.
D żem
Blues-rockowy zespó ł
z legendarnym wokalistą Ryszardem Riedlem.
Utwory: Whisky, Wehiku ł
czasu, List do M. – choć to blues z rockowym pazurem.
Wspó łcześni
artyści bluesowi w Polsce:
Maciej Balcar
Obecny wokalista D żemu,
ale również solowy artysta z bluesowym zacięciem.
Krystyna Pro ńko
Cho ć
kojarzona z jazzem i popem, często sięgała po formy
bluesowe.
S ławek
Wierzcholski & Nocna Zmiana Bluesa
Jeden z najd łużej
działających polskich zespołów bluesowych (od lat 80.).
Znani z energicznych koncertów i harmonijki
ustnej Wierzcholskiego.
Magda Piskorczyk
Nazywana „czarnym g łosem
w białej skórze”.
Łączy blues z gospel, soulem, afrykańskimi
rytmami.
Leszek Cicho ński
Gitarzysta i edukator bluesowy.
Pomys łodawca
największego wspólnego grania "Hey Joe" w ramach Gitarowego
Rekordu Guinnessa.
Grzegorz Kapo łka
Band
Gitarzysta bluesowy znany z techniki i
feelingu – gra ł
też jazz i fusion.
Boogie Boys
Zespó ł
grający szybki, energetyczny boogie-woogie i piano blues.
-
STOWARZYSZENIE
ARTYSTYCZNE ELJAZZ ul. Kręta 3, 85-117 Bydgoszcz
NIP: 953
23 83 845; Regon: 092570480; KRS nr: 0000062032

|