CENTRUM ARTYSTYCZNE ELJAZZ                                                           PROGRAM    TEAM    EVENTS      MENU      GALERIA      KONTAKT    

 

 

02.08.2025 - OVERTIME

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego”

 

  • Henryk Kujawa - guitar

  • Adam Kołacki - saxophone

  • Kasper Łbik - bass guitar

  • Jacek Pelc - drums


 

Zespół Overtime, którego liderem i kompozytorem jest Henryk Kujawa, to formacja jazzowa z Bydgoszczy, specjalizująca się w szeroko pojętej muzyce jazz-fusion. Ich brzmienie łączy elementy jazzu, rocka, popu oraz muzyki latynoskiej, tworząc dynamiczną i eklektyczną mieszankę stylów.

Zespół Overtime prezentuje autorskie kompozycje Henryka Kujawy, które cechują się bogatą harmonią, złożoną rytmiką oraz ekspresyjnymi improwizacjami. Ich muzyka jest dynamiczna, pełna energii i różnorodności, co sprawia, że każdy koncert staje się unikalnym doświadczeniem dla słuchaczy.

To podejście wykracza poza tradycyjny jazz, łącząc improwizację z nowoczesnymi brzmieniami i rytmami popularnej muzyki XX i XXI wieku. Zespół tworzy dynamiczną, kolorową i nowoczesną muzykę, pozwala na swobodną improwizację w bardziej komunikatywnym formacie. Overtime dobrze sprawdza się na żywo – łączy wirtuozerię z atrakcyjnym brzmieniem, idealnie reprezentuje ducha otwartego jazzu, który nie boi się innych gatunków.

 

 

 

 

 

WARSZTAT FORMY MUZYCZNEJ:

 

Styl muzyczny – fusion z wielu światów

·       Jazz: zapewnia improwizację, harmonię, rozwinięte formy i kunszt wykonawczy.

·       Rock: dodaje energię, mocniejsze brzmienie, często przesterowane gitary i bardziej wyraziste bębny.

·       Pop: daje lekkość, czytelne melodie i przystępność dla szerszej publiczności.

·       Latynoski rytm: wnosi taneczność, groove, żywe rytmy (samba, bossa nova, salsa) oraz instrumenty perkusyjne (conga, bongosy, timbales).

Brzmienie

Zespoły tego typu często korzystają z różnorodnych środków:

·       Gitary elektryczne i akustyczne – grają zarówno jazzowe frazy, jak i rockowe riffy.

·       Sekcja rytmiczna (bas + perkusja) – rytm bywa rozbudowany, inspirowany latynoskimi układami, czasem z użyciem elektroniki lub instrumentów etnicznych.

·       Instrumenty melodyczne: saksofony, skrzypce, syntezatory – nadają kolor i prowadzą improwizacje.

Forma i aranżacje

·       Kompozycje mogą być zarówno oparte na prostych formach piosenkowych (np. AABA, ABAB), jak i rozbudowane suitowo.

·       Często występuje naprzemienność spokojnych, melodyjnych fragmentów i dynamicznych, rytmicznych kulminacji.

·       Improwizacja wciąż odgrywa ważną rolę, ale jest bardziej „kontrolowana” niż w jazzie klasycznym.

Odbiór i rola na scenie jazzowej

·       Tego typu zespoły są bardziej przystępne dla słuchacza spoza kręgu "ortodoksyjnego" jazzu.

·       Często grają na festiwalach nie tylko jazzowych, ale też muzyki świata, alternatywy i kultury miejskiej.

·       Docierają do młodszej publiczności oraz osób ceniących energię i rytm, ale jednocześnie wymagających wyrafinowania muzycznego.

Przykłady:

·       Weather Report (Joe Zawinul, Wayne Shorter) – jazz z elementami world music i elektroniki.

·       Return to Forever (Chick Corea) – rockowo-latynoski jazz fusion.

·       Pat Metheny Group – melodyjny fusion z elementami popu, latynoskimi harmoniami.

·       Snarky Puppy – nowoczesne fusion z funkiem, soulem, elementami muzyki świata.

 

 

 

Foto: Kinga Eliasz

 

    ORGANIZATOR

  • STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE ELJAZZ ul. Kręta 3, 85-117 Bydgoszcz

    NIP: 953 23 83 845; Regon: 092570480; KRS nr: 0000062032