-
-
-
Kasper Łbik - bass
guitar
-
Zespół Overtime, którego liderem i kompozytorem
jest Henryk Kujawa, to formacja jazzowa z Bydgoszczy,
specjalizująca się w szeroko pojętej muzyce jazz-fusion. Ich
brzmienie łączy elementy jazzu, rocka, popu oraz muzyki
latynoskiej, tworząc dynamiczną i eklektyczną mieszankę stylów.
Zespół
Overtime prezentuje autorskie kompozycje Henryka Kujawy, które
cechują się bogatą harmonią, złożoną rytmiką oraz ekspresyjnymi
improwizacjami. Ich muzyka jest dynamiczna, pełna energii i
różnorodności, co sprawia, że każdy koncert staje się unikalnym
doświadczeniem dla słuchaczy.
To
podejście wykracza poza tradycyjny jazz, łącząc improwizację z
nowoczesnymi brzmieniami i rytmami popularnej muzyki XX i XXI
wieku. Zespół tworzy dynamiczną, kolorową i
nowoczesną muzykę, pozwala na swobodną
improwizację w bardziej komunikatywnym formacie.
Overtime dobrze sprawdza się na żywo –
łączy wirtuozerię z atrakcyjnym brzmieniem, idealnie
reprezentuje ducha otwartego jazzu,
który nie boi się innych gatunków.
WARSZTAT FORMY MUZYCZNEJ:
Styl
muzyczny – fusion z wielu światów
· Jazz:
zapewnia improwizację, harmonię, rozwinięte formy i kunszt
wykonawczy.
· Rock:
dodaje energię, mocniejsze brzmienie, często przesterowane gitary i
bardziej wyraziste bębny.
· Pop:
daje lekkość, czytelne melodie i przystępność dla szerszej
publiczności.
· Latynoski
rytm:
wnosi taneczność, groove, żywe rytmy (samba, bossa nova, salsa) oraz
instrumenty perkusyjne (conga, bongosy, timbales).
Brzmienie
Zespoły tego typu
często korzystają z różnorodnych środków:
· Gitary
elektryczne i akustyczne –
grają zarówno jazzowe frazy, jak i rockowe riffy.
· Sekcja
rytmiczna (bas + perkusja) –
rytm bywa rozbudowany, inspirowany latynoskimi układami, czasem z
użyciem elektroniki lub instrumentów etnicznych.
· Instrumenty
melodyczne:
saksofony, skrzypce, syntezatory – nadają kolor i prowadzą
improwizacje.
Forma i
aranżacje
· Kompozycje
mogą być zarówno oparte na prostych formach piosenkowych (np. AABA,
ABAB), jak i rozbudowane suitowo.
· Często
występuje naprzemienność spokojnych, melodyjnych
fragmentów i dynamicznych, rytmicznych kulminacji.
· Improwizacja
wciąż odgrywa ważną rolę, ale jest bardziej „kontrolowana” niż w
jazzie klasycznym.
Odbiór i
rola na scenie jazzowej
· Tego
typu zespoły są bardziej przystępne dla
słuchacza spoza kręgu "ortodoksyjnego" jazzu.
· Często
grają na festiwalach nie tylko jazzowych, ale też muzyki
świata, alternatywy i kultury miejskiej.
· Docierają
do młodszej publiczności oraz osób ceniących energię i
rytm, ale jednocześnie wymagających wyrafinowania
muzycznego.
Przykłady:
· Weather
Report (Joe
Zawinul, Wayne Shorter) – jazz z elementami world music i
elektroniki.
· Return
to Forever (Chick
Corea) – rockowo-latynoski jazz fusion.
· Pat
Metheny Group –
melodyjny fusion z elementami popu, latynoskimi harmoniami.
· Snarky
Puppy –
nowoczesne fusion z funkiem, soulem, elementami muzyki świata.