THE BEST OF BYDGOSZCZ – JÓZEF ELIASZ ORCHESTRA –
25.07.2025 , GODZ. 20.00 – wstęp wolny
ELIASZ ORCHESTRA wystąpi w składzie:
Anna Hnatowicz –
vocal
Joanna Czajkowska -
vocal
Adam Wasiela - vocal
Micha
ł
Maciudziński - vocal
Adam Wendt -
saxophone
Alan Balcerowski -
saxophone
Krzysztof Beszczy
ński
- trombone
Artur Grudziński - piano
Maciej Olesiński - guitar
Kasper Łbik - bass
Jakub Szynal -
trumpet
Józef Eliasz - drums,
leader
Orkiestra Józefa Eliasza zaprosi publiczność do
muzycznej podróży, przypominając najpiękniejsze melodie złotej ery
SWINGU.
WARSZTAT FORMY:
Z
łote
lata swingu przypadają głównie na lata 30. i 40. XX wieku – to
okres, w którym swing był dominującym stylem muzyki jazzowej, a
także głównym nurtem tanecznej muzyki rozrywkowej w Stanach
Zjednoczonych. Złote lata swingu w muzyce charakteryzują się kilkoma
wyraźnymi cechami stylistycznymi, brzmieniowymi i rytmicznymi, które
odróżniają ten okres od wcześniejszych i późniejszych faz jazzu.
Szczegóły:
Początek: około 1935 roku – często uznaje
się to za symboliczny początek złotej ery swingu, głównie
dzięki sukcesowi Benny'ego Goodmana, zwanego "Królem
swingu".
Szczyt popularności: lata 1935–1945
Koniec ery: po 1945 roku, swing zaczął
tracić na popularności na rzecz bebopu i innych stylów
jazzowych oraz nowej muzyki rozrywkowej.
Cechy muzyki swingowej:
Grana by
ła
głównie przez big-bandy (duże orkiestry jazzowe).
Charakteryzowała się rytmiczną pulsacją
(swingującym rytmem), sekcją dętą, energetycznymi
aranżacjami i improwizacją.
Była bardzo taneczna – to właśnie wtedy
rozwinęły się takie style tańca jak Lindy Hop.
Najważniejsi artyści złotej ery swingu:
Benny Goodman
Duke Ellington
Count Basie
Glenn Miller
Artie Shaw
Tommy Dorsey
Ella Fitzgerald (wokal
swingowy)
Dominacja big-bandów i orkiestr
Sk
łady
liczyły zwykle od 12 do 20 muzyków.
Typowy skład obejmował: sekcję dętą
(saksofony, trąbki, puzony), sekcję rytmiczną (fortepian,
kontrabas, gitara rytmiczna, perkusja).
Aranżacje były często rozpisywane i mniej
improwizowane niż we wczesnym jazzie.
Charakterystyczny rytm swingowy
Podstaw
ą
był tzw. swing feel – rytm z „kołyszącym” podziałem na
triolowe ósemki.
Sekcja rytmiczna grała płynnie, z akcentami
przesuniętymi do przodu (tzw. „off-beat”).
Perkusja i kontrabas zapewniały ciągły puls
idealny do tańca.
Taneczność
Swing był muzyką taneczną – rozwinęły się
wokół niego style takie jak Lindy Hop, Jitterbug, Balboa.
Aranżacje często były dynamiczne i
efektowne, dostosowane do potrzeb parkietu.
Mieszanka improwizacji i aranżacji
Improwizacja była ważna, ale w dużych
składach dominowały aranżowane partie zespołowe.
Często były solówki dla gwiazd
instrumentalnych, ale całość była mocno skomponowana.
Rozwój wokalistyki jazzowej
Pojawi
ły
się wybitne głosy swingu, np. Ella Fitzgerald, Billie
Holiday, Frank Sinatra.
Popularność zdobył scat singing – wokalna
improwizacja naśladowcza instrumentów (szczególnie u Elli
Fitzgerald).
Brzmienie i styl
Swing mia
ł
pełne, bogate brzmienie.
Charakterystyczne były dialogi między
sekcjami instrumentów, szybkie unisona, riffy (powtarzane
krótkie frazy).
Utwory często miały rozbudowaną strukturę
formalną – wstęp, rozwinięcie, sola, kulminacja,
zakończenie.
Rozwój swingu w Polsce – najważniejsze etapy:
Lata 30. – Początki i fascynacja amerykańskim
swingiem
Swing dotarł do Polski w latach 30., głównie
przez radio, płyty gramofonowe i kontakty z muzykami z
Europy Zachodniej.
Warszawa była centrum życia muzycznego –
swing był obecny w kabaretach, teatrach rewiowych, hotelach
i kawiarniach.
Powstawały polskie orkiestry taneczne i
big-bandy wzorowane na amerykańskich.
Znani muzycy z tego okresu:
Jerzy Petersburski – cho
ć
bardziej znany z tanga, jego orkiestra grała też swingujące
aranżacje.
Henryk Wars – kompozytor i aranżer, który
wprowadzał elementy swingu do muzyki filmowej i rozrywkowej.
Okres wojenny (1939–1945) –
muzyka podziemna i okupacyjna
W czasie okupacji
hitlerowskiej swing by
ł
zakazany przez nazistów jako „muzyka degeneratów” (ang. „Entartete
Musik”).
Mimo to grano go potajemnie w lokalach, a
także w kabaretach działających pod przykrywką.
Powstawały zespoły działające w konspiracji,
często łączące swing z patriotycznym przekazem.
Lata 40./50. – Komunizm i cenzura
Po wojnie swing by
ł
uważany przez władze PRL za zachodnią, burżuazyjną muzykę i
był cenzurowany.
Mimo to część muzyków kontynuowała
działalność – swing przetrwał m.in. w radio, filmie i
klubach jazzowych.
Cenzura osłabła częściowo po odwilży w 1956
roku, co pozwoliło na bardziej otwarte granie jazzu i
swingu.
Znane zespoły i wykonawcy po wojnie:
Melomani – jeden z pierwszych powojennych
zespołów jazzowych, w składzie m.in. Krzysztof Komeda i
Jerzy “Duduś” Matuszkiewicz.
Andrzej Kurylewicz, Jan Ptaszyn Wróblewski –
zaczynali od swingu, później eksplorowali inne style jazzu.
Lata 60. i pó
źniej
– swing jako fundament jazzu
Swing stał się bazą dla edukacji muzycznej i
rozwoju jazzu nowoczesnego w Polsce.
W latach 60. organizowano pierwsze festiwale
jazzowe (np. Jazz Jamboree), na których swing miał swoje
miejsce obok nowocześniejszych form.
Działały orkiestry radiowe i telewizyjne, np.
Orkiestra PR pod dyrekcją Edwarda Czernego, grające swing i
jazz.
Znaczenie swingu w Polsce
Swing by
ł
oknem na świat Zachodu – wyrazem wolności i indywidualizmu.
Pomógł zbudować fundamenty polskiej sceny
jazzowej, z której później wyrośli światowej klasy muzycy.
Przetrwał dzięki pasji artystów i odbiorców
mimo opresji politycznych.