27.06.2025
LA TRIO - wstęp
wolny

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu
celowego”
„Los Angeles Trio” powstało w 1994 roku a zespół gra
muzykę utrzymaną w stylistyce charakterystycznej dla
Zachodniego Wybrzeża USA. Jest ona nienagannie elegancka, klarowna,
relaksująco-swingująca, unosząca w sobie zapach promenad
nadmorskich i dyskretny urok luksusowych nocnych klubów Miasta
Aniołów. Liderem a zarazem duszą
i natchnieniem tria jest Bogdan Hołownia. Ten wybitny pianista,
ceniony i lubiany w środowiskach jazzowych po obu stronach oceanu,
ukończył m.in. Berklee College of Music w Bostonie. Olbrzymia wiedza
muzyczna, doświadczenia niezliczonych koncertów oraz natura ciągle
poszukującego nowych dróg w muzyce, zapewniają mu zasłużenie godne
miejsce wśród elity pianistów jazzowych. Na
kontrabasie towarzyszy mu Paweł
Pańta, Absolwent Akademii
Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
W 2009 został laureatem nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie
Improwizacji Jazzowej w Katowicach.
Jako muzyk jazzowy współpracował z zespołami prowadzonymi przez
muzyków, wywodzących się z czołówki polskiego jazzu, a są to: Zbigniew
Namysłowski, Włodek
Pawlik, Marcin
Małecki, Robert
Majewski, Wojciech
MajewskI.
Perkusistą tria jest
Józef Eliasz, niekwestionowany mistrz w swojej profesji, którego
kunszt techniczny, wrażliwość muzyczna i doświadczenie
stawiają w czołówce polskich perkusistów jazzowych. Muzyk ten z
sukcesami prowadzi też własny big band oraz - jako właściciel i
animator - klub jazzowy Eljazz w Bydgoszczy.
WARSZTAT FORMY MUZYCZNEJ:
L.A. Trio jest znane z wysokiej
jakości muzyki jazzowej, która łączy klasyczne brzmienia z
nowoczesnymi aranżacjami, oferując słuchaczom niezapomniane doznania
muzyczne. Klasyczne brzmienie połączone z nowoczesnymi aranżacjami
to styl, który łączy tradycyjne elementy muzyki z nowoczesnymi
technikami produkcji, instrumentacji i interpretacji. Chodzi o to,
żeby zachować esencję klasycznego podejścia do muzyki (np. jazzu,
bluesa, muzyki klasycznej), ale nadać jej świeżość, oryginalność i
eksperymentalny charakter dzięki współczesnym rozwiązaniom
muzycznym.
Oto kilka elementów, które składają się na klasyczne
brzmienie z nowoczesnymi aranżacjami:
Zachowanie tradycyjnej struktury
i instrumentarium
Tradycyjne instrumenty (np.
fortepian, kontrabas, trąbka, gitara) pozostają na pierwszym
planie, ale w nowoczesny sposób aranżowane.
W przypadku jazzu klasyczne elementy, jak
akordy, harmonie i improwizacje, są zachowywane, ale mogą
być rozszerzone lub modyfikowane, aby brzmiały bardziej
współczesnie.
Nowoczesna produkcja i techniki aranżacyjne
Nowoczesna produkcja polega na zastosowaniu
zaawansowanych technik nagraniowych – np. użycie efektów
elektronicznych, takich jak reverb, delay, distortion lub
looping w bardziej subtelny sposób.
Nowoczesne aranżacje mogą łączyć
elektroniczne elementy (np. syntezatory, programowane bity)
z klasycznymi instrumentami, np. używanie syntezatorów w
jazzowej aranżacji fortepianu.
Współczesne podejście do rytmu i harmonii
Rytmy mogą być bardziej złożone lub
nieszablonowe, wprowadzając elementy takie jak groove, funk
czy polirytmia.
Harmonia może być bardziej rozbudowana, z
wykorzystaniem akordów rozszerzonych (np. 9, 11, 13) oraz
zgranych z bardziej nowoczesnymi stylami, np. jazzowym
fusion.
Wykorzystanie nowoczesnych
technik gry na instrumentach
Współczesni muzycy mogą
eksperymentować z technologią gry – np. używają pedali
efektów na gitarach lub fortepianie (np. granie „slide” na
fortepianie czy stosowanie efektów jak looping).
Improwizacje mogą być bardziej złożone i
mniej przewidywalne, z większą swobodą w eksplorowaniu
nowych brzmień.
Mieszanie stylów i gatunków
Współczesne aranżacje
mogą łączyć klasyczny jazz czy blues z elementami funku,
soulu, elektroniki, a nawet muzyki filmowej.
Użycie muzycznych wpływów z różnych kultur (np.
muzyka latynoska, afrykańska, azjatycka) w klasycznej formie
tworzy interesujące połączenia.
Przestrzenność i atmosfera
Nowoczesna aranżacja często dąży do
stworzenia głębokiej przestrzeni w utworach, co może
oznaczać dodanie subtelnych dźwięków tła (np. ambientowych
padów, field recordings, elektronicznych tekstur).
Takie podejście pozwala muzyce być bardziej
atmosferyczną i emocjonalną, zachowując jednocześnie
strukturę klasyczną.
Przykład:
W jazzie klasyczne brzmienie (np. trąbka,
saksofon, kontrabas) może być wzbogacone o nowoczesne efekty
elektroniczne, jak w jazzowym fusion z lat 70. (np. Herbie
Hancock, Miles Davis w późniejszych latach), gdzie
tradycyjna sekcja rytmiczna była wzbogacona o syntezatory i
efekty elektroniczne.
W bluesie klasyczne harmonie mogą być
wzbogacone o efekty na gitarze (np. delay, reverb, wah-wah),
nadając tradycyjnej muzyce nowoczesne brzmienie, jak w
przypadku John Mayer lub Gary Clark Jr..
Klasyczne brzmienie z nowoczesnymi aranżacjami to
balans między tradycją a nowoczesnością – szanuje korzenie gatunku,
ale przy tym jest otwarte na innowacje, eksperymenty dźwiękowe i
złożoną produkcję, co sprawia, że muzyka staje się świeża,
interesująca i dynamiczna.
-
STOWARZYSZENIE
ARTYSTYCZNE ELJAZZ ul. Kręta 3, 85-117 Bydgoszcz
NIP: 953
23 83 845; Regon: 092570480; KRS nr: 0000062032

|