16.05.2025 PUMA BAND &
SIGGY DAVIS

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu
celowego”
PUMA BAND & SIGGY DAVIS – 16.05.2025
GODZ. 20.00 – wstęp wolny
EKSPERYMENTALNY ZESPÓŁ JAZZOWY
PUMA BAND TO ENERGETYCZNA MIESZANKA
BLUESA, SOULU ORAZ JAZZU, KTÓRA ŁĄCZY ZE SOBĄ RÓŻNE BIEGUNY
MUZYCZNYCH DOZNAŃ. JAZZOWE FRAZY I SWINGUJĄCA PULSACJA PRZEWIJA
SIĘ ROCKOWĄ ENERGIĄ, Z JEDNEJ STRONY USPOKAJA I WPRAWIA W
WYJĄTKOWY NASTRÓJ Z DRUGIEJ PORYWA ELEKTRYCZNĄ SIŁĄ.
W PROGRAMIE ZNANE STANDARDY SOULOWE, JAZZOWE I WŁASNE KOMPOZYCJE.
KRZYSZTOF „PUMA” PIASECKI - LIDER ZESPOŁU JEST POMYSŁODAWCĄ
PROJEKTU DO KTÓREGO ZAPRASZA WYJĄTKOWE OSOBOWOŚCI MUZYCZNE I
ZNAKOMITYCH INSTRUMENTALISTÓW. TYM RAZEM PODCZAS KONCERTU
MOŻEMY USŁYSZEĆ CHARYZMATYCZNĄ WOKALISTKĘ O POTĘŻNYM GŁOSIE -
SIGGY DAVIS.
KRZYSZTOF „PUMA”
PIASECKI - kompozytor, aranżer, pedagog - jeden z
najwszechstronniej- szych gitarzystów polskiej sceny muzycznej, na
której jest obec- ny od lat ’70. Nagrał pięć płyt autorskich.
Laureat Międzyna- rodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w
Katowicach. Stypendysta Berklee College of Music w Bostonie. W
1997r. Zdobył tytuł Najlepszego Gitarzysty Jazzowego pisma mu-
zycznego „Gitara i Bas”. Jego koncerty cieszą się uznaniem zarówno
w Polsce jak i zagranicą. Występował wspólnie na scenie między
innymi z Mickiem Sternem, Dave Wecklem, Scottem Hendersonem,
Dennisem Chambersem, Bobem Ma- lachem, Jeffem Berlinem, Hanną
Banaszak, Krystyną Prońko, Grażyną Łobaszewską, Ewą Bem,
Zbigniewem Wodeckim, Ryszardem Rynkowskim, Janem „Ptaszynem”
Wróblew- skim, Jarosławem Śmietaną, Zbigniewem Namysłow- skim,
Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Możdżerem.
STAN MICHALAK -
kontrabasista, skrzypek, kompozytor. Jego muzyczne korzenie tkwią
głęboko w tradycji europejskiej muzyki klasycznej, jazzu i szeroko
pojmowanej kreatywnej improwizacji muzycznej.
JACEK PELC - polski
muzyk jazzowy, ukończył klasę perkusji Państwowego Liceum
Muzycznego w Bydgoszczy (1978), gdzie jego peda- gogiem był Mirosław
Żyta oraz Wydział Jazzu i Muzyki Rozryw- kowej Akademii Muzycznej w
Katowicach (1982). Jest jednym z najbardziej twórczych polskich
jazzmanów. Współpracował m.in. z: Jarosławem Śmietaną, Zbigniewem
Namysłowskim, Mi- lanem Svobodą, Janem Ptaszynem Wróblewskim.
Nagrał wiele płyt, w tym kilka autorskich. Znany jest jako aranżer
i kompozytor.
SIGGY DAVIS - niezwykle
charyzmatyczna, obdarzona przepięknym głosem wokalistka pochodząca
z Nowego Jorku. Studiowała śpiew m.in. u Jane Copeland Stevens z
Metropolitan Opera, a także aktorstwo na Yale University w Stanach
Zjednoczonych. Przez lata występowała na deskach teatrów na
Brodwayu, grała także w filmach Spikea Lee oraz Briana de Palmy.
Projekt wy- bitnej amerykańskiej wokalistki Siggy Davis jest
kontynuacją jej osiągnięć muzycznych oraz chęcią
zaprezentowania wspólnie z polskimi muzykami i dla polskiej
publiczności swoich kompozy- cji, w tym własnych oryginalnych
opracowań standardów muzyki jazzowej, gospel i soul.
WARSZTAT FORMY
MUZYCZNEJ:
Muzyka będąca
mieszanką bluesa, soulu i jazzu to wyjątkowo ekspresyjna i bogata
forma artystyczna, która łączy emocjonalną głębię, duchowy wymiar i
muzyczną wirtuozerię. To styl czerpiący z afroamerykańskich korzeni
muzyki XX wieku, który przybiera różne kształty – od spokojnych
ballad po energetyczne improwizacje.
Charakterystyka muzyki łączącej
blues, soul i jazz:
Emocjonalność i przekaz
Blues wnosi surowe emocje,
melancholię i autentyczność.
Soul dodaje głębi uczuciowej,
często duchowej – to muzyka serca i duszy.
Jazz uzupełnia tę mieszankę o
swobodę, improwizację i harmonię.
Efekt: Muzyka, która porusza
słuchacza i zostawia przestrzeń dla interpretacji i indywidualnych
przeżyć.
Wokal i ekspresja
Wokal ma
kluczowe znaczenie – jest intensywny, charyzmatyczny i
emocjonalny.
Często
słychać techniki gospelowe: melizmaty, krzyki, westchnienia,
zawodzenia.
Artyści używają głosu jak
instrumentu – z dużą swobodą frazowania.
Instrumentacja
Typowe instrumenty to:
fortepian
/ Hammond B3 – grający zarówno akordowo, jak i solowo,
gitara elektryczna (często z
bluesowym feelingiem),
sekcja dęta – trąbki,
saksofony, czasem puzony (jazz i soul),
bas i perkusja –
groove z soulowym pulsem lub jazzowym swingiem.
Harmonia i rytm
Jazz wnosi
bardziej złożoną harmonię – akordy rozszerzone (np. maj7, 9,
13), modulacje.
Soul i blues dostarczają
ciągłego groove’u – rytmu, który buja, ale pozwala na
improwizację.
Rytmy mogą być swingujące,
funkowe, balladowe lub nawet latynoskie.
Klimat i nastrój
Taka
muzyka często jest nastrojowa, intymna, duszna.
Może być zarówno nocnym
jazzowym klubem, jak i emocjonalnym wyznaniem na scenie
soul/bluesowej.
Idealna na wieczory, koncerty
w małych salach, ale też duże festiwale jazzowe.
Artyści, którzy
tworzą w tym stylu:
Etta James – klasyczna
mieszanka bluesa i soulu z jazzowym zacięciem.
Ray Charles – pionier
łączenia soulu, jazzu i bluesa.
Aretha Franklin – „Królowa
Soulu” z bluesową duszą i jazzowym feelingiem.
Nina Simone – jazzowa
pianistka z soulowym głosem i bluesową ekspresją.
Gregory Porter – współczesny
wokalista soul-jazzowy z bluesową wrażliwością.
Norah Jones – delikatniejsza
wersja tego stylu, z wpływem jazzu i bluesa.

Foto: Kinga Eliasz
-
STOWARZYSZENIE
ARTYSTYCZNE ELJAZZ ul. Kręta 3, 85-117 Bydgoszcz
NIP: 953
23 83 845; Regon: 092570480; KRS nr: 0000062032

|