CENTRUM ARTYSTYCZNE ELJAZZ                                                           PROGRAM    TEAM    EVENTS      MENU      GALERIA      KONTAKT    

 

 

16.05.2025 PUMA BAND & SIGGY DAVIS

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego”

 

PUMA BAND & SIGGY DAVIS – 16.05.2025 GODZ. 20.00 – wstęp wolny

EKSPERYMENTALNY ZESPÓŁ JAZZOWY

PUMA BAND TO ENERGETYCZNA MIESZANKA BLUESA, SOULU ORAZ JAZZU, KTÓRA ŁĄCZY ZE SOBĄ RÓŻNE BIEGUNY MUZYCZNYCH DOZNAŃ. JAZZOWE FRAZY I SWINGUJĄCA PULSACJA PRZEWIJA SIĘ ROCKOWĄ ENERGIĄ, Z JEDNEJ STRONY USPOKAJA I WPRAWIA W WYJĄTKOWY NASTRÓJ Z DRUGIEJ PORYWA ELEKTRYCZNĄ SIŁĄ.
W PROGRAMIE ZNANE STANDARDY SOULOWE, JAZZOWE I WŁASNE KOMPOZYCJE.  KRZYSZTOF „PUMA” PIASECKI - LIDER ZESPOŁU JEST POMYSŁODAWCĄ PROJEKTU DO KTÓREGO ZAPRASZA WYJĄTKOWE OSOBOWOŚCI MUZYCZNE I ZNAKOMITYCH INSTRUMENTALISTÓW.  TYM RAZEM PODCZAS KONCERTU MOŻEMY USŁYSZEĆ CHARYZMATYCZNĄ WOKALISTKĘ O POTĘŻNYM GŁOSIE - SIGGY DAVIS.

KRZYSZTOF „PUMA” PIASECKI - kompozytor, aranżer, pedagog - jeden z najwszechstronniej- szych gitarzystów polskiej sceny muzycznej, na której jest obec- ny od lat ’70. Nagrał pięć płyt autorskich. Laureat Międzyna- rodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Stypendysta Berklee College of Music w Bostonie. W 1997r. Zdobył tytuł Najlepszego Gitarzysty Jazzowego pisma mu- zycznego „Gitara i Bas”. Jego koncerty cieszą się uznaniem zarówno w Polsce jak i zagranicą. Występował wspólnie na scenie między innymi z Mickiem Sternem, Dave Wecklem, Scottem Hendersonem, Dennisem Chambersem, Bobem Ma- lachem, Jeffem Berlinem, Hanną Banaszak, Krystyną Prońko, Grażyną Łobaszewską, Ewą Bem, Zbigniewem Wodeckim, Ryszardem Rynkowskim, Janem „Ptaszynem” Wróblew- skim, Jarosławem Śmietaną, Zbigniewem Namysłow- skim, Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Możdżerem.

STAN MICHALAK - kontrabasista, skrzypek, kompozytor. Jego muzyczne korzenie tkwią głęboko w tradycji europejskiej muzyki klasycznej, jazzu i szeroko pojmowanej kreatywnej improwizacji muzycznej.

JACEK PELC - polski muzyk jazzowy, ukończył klasę perkusji Państwowego Liceum Muzycznego w Bydgoszczy (1978), gdzie jego peda- gogiem był Mirosław Żyta oraz Wydział Jazzu i Muzyki Rozryw- kowej Akademii Muzycznej w Katowicach (1982). Jest jednym z najbardziej twórczych polskich jazzmanów. Współpracował m.in. z: Jarosławem Śmietaną, Zbigniewem Namysłowskim, Mi- lanem Svobodą, Janem Ptaszynem Wróblewskim. Nagrał wiele płyt, w tym kilka autorskich. Znany jest jako aranżer i kompozytor.

SIGGY DAVIS - niezwykle charyzmatyczna, obdarzona przepięknym głosem wokalistka pochodząca z Nowego Jorku. Studiowała śpiew m.in. u Jane Copeland Stevens z Metropolitan Opera, a także aktorstwo na Yale University w Stanach Zjednoczonych. Przez lata występowała na deskach teatrów na Brodwayu, grała także w filmach Spikea Lee oraz Briana de Palmy. Projekt wy- bitnej amerykańskiej wokalistki Siggy Davis jest kontynuacją jej osiągnięć muzycznych oraz chęcią zaprezentowania wspólnie z polskimi muzykami i dla polskiej publiczności swoich kompozy- cji, w tym własnych oryginalnych opracowań standardów muzyki jazzowej, gospel i soul.

 

WARSZTAT FORMY MUZYCZNEJ:

Muzyka będąca mieszanką bluesa, soulu i jazzu to wyjątkowo ekspresyjna i bogata forma artystyczna, która łączy emocjonalną głębię, duchowy wymiar i muzyczną wirtuozerię. To styl czerpiący z afroamerykańskich korzeni muzyki XX wieku, który przybiera różne kształty – od spokojnych ballad po energetyczne improwizacje.

Charakterystyka muzyki łączącej blues, soul i jazz:

 Emocjonalność i przekaz

Blues wnosi surowe emocje, melancholię i autentyczność.

Soul dodaje głębi uczuciowej, często duchowej – to muzyka serca i duszy.

Jazz uzupełnia tę mieszankę o swobodę, improwizację i harmonię.

Efekt: Muzyka, która porusza słuchacza i zostawia przestrzeń dla interpretacji i indywidualnych przeżyć.

 Wokal i ekspresja

Wokal ma kluczowe znaczenie – jest intensywny, charyzmatyczny i emocjonalny.

Często słychać techniki gospelowe: melizmaty, krzyki, westchnienia, zawodzenia.

Artyści używają głosu jak instrumentu – z dużą swobodą frazowania.

Instrumentacja

Typowe instrumenty to:

fortepian / Hammond B3 – grający zarówno akordowo, jak i solowo,

gitara elektryczna (często z bluesowym feelingiem),

sekcja dęta – trąbki, saksofony, czasem puzony (jazz i soul),

bas i perkusja – groove z soulowym pulsem lub jazzowym swingiem.

Harmonia i rytm

Jazz wnosi bardziej złożoną harmonię – akordy rozszerzone (np. maj7, 9, 13), modulacje.

Soul i blues dostarczają ciągłego groove’u – rytmu, który buja, ale pozwala na improwizację.

Rytmy mogą być swingujące, funkowe, balladowe lub nawet latynoskie.

Klimat i nastrój

Taka muzyka często jest nastrojowa, intymna, duszna.

Może być zarówno nocnym jazzowym klubem, jak i emocjonalnym wyznaniem na scenie soul/bluesowej.

Idealna na wieczory, koncerty w małych salach, ale też duże festiwale jazzowe.

Artyści, którzy tworzą w tym stylu:

Etta James – klasyczna mieszanka bluesa i soulu z jazzowym zacięciem.

Ray Charles – pionier łączenia soulu, jazzu i bluesa.

Aretha Franklin – „Królowa Soulu” z bluesową duszą i jazzowym feelingiem.

Nina Simone – jazzowa pianistka z soulowym głosem i bluesową ekspresją.

Gregory Porter – współczesny wokalista soul-jazzowy z bluesową wrażliwością.

Norah Jones – delikatniejsza wersja tego stylu, z wpływem jazzu i bluesa.

 

 

Foto: Kinga Eliasz

 

    ORGANIZATOR

  • STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE ELJAZZ ul. Kręta 3, 85-117 Bydgoszcz

    NIP: 953 23 83 845; Regon: 092570480; KRS nr: 0000062032