30.09.2022
- PIOTR SCHMIDT QUARTET
Komeda Unknown 1967
bilety 30zł - do nabycia w klubie Eljazz po godz.
17.00 (płatność gotówką)
lub wpłata na konto Stowarzyszenia
Artystycznego Eljazz mBank nr 25114020170000440213072404 - wpłaty
będziemy przyjmować do 29.09.2022.
KUP BILET ONLINE
Piotr Schmidt Quartet
Piotr Schmidt - trąbka
Bartek Pieszka - wibrafon
Michał Barański - kontrabas
Sebastian Kuchczyński - perkusja

Stowarzyszenie Artystyczne Eljazz
zaprasza na ikoncert dziesiątej edycji EUROPEJSKIEJ
AKADEMII JAZZU -
Kujawy/Pomorze,
który odbędzie się w klubie Eljazz w Bydgoszczy
Piotr Schmidt - Trębacz jazzowy, producent
muzyczny, wydawca, lider zespołów, wykładowca na
AM w Katowicach oraz na Instytucie Jazzu w PWSZ
w Nysie. Absolwent Akademii Muzycznej w
Katowicach, na której w czerwcu 2016 roku
uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuk
muzycznych. Piotr Schmidt jest stypendystą
University of Louisville, Kentucky, USA 2006,
ponadto w okresie debiutanckim w latach 2006 –
2010 zdobył wiele indywidualnych i zespołowych
nagród, wyróżnień i Grand Prix. Piotr Schmidt ma
na koncie jedenaście autorskich płyt oraz od
siedmiu lat uważany jest przez czytelników Jazz
Forum za jednego z czterech najlepszych trębaczy
jazzowych w Polsce. Piotr Schmidt grał na
większości najbardziej liczących się festiwali
jazzowych w Polsce i wielu w Europie.
Współpracował lub współpracuje z największymi
nazwiskami polskiego jazzu, a także artystami
zagranicznymi.
Moja słodka europejska ojczyzna II
W październiku 1967 roku Krzysztof Komeda
stworzył w Baden-Baden projekt z cyklu Jazz i Poezja Meine Süsse Europäische
Heimat – Moja słodka europejska ojczyzna. Jak się miało okazać, było to
ostatnie europejskie dzieło Komedy – symboliczne pożegnanie kompozytora z
Europą.
Płyta Meine Süsse Europäische Heimat z
utworami do tekstów wybitnych polskich poetów ukazała się w czasie, gdy
Komeda przebywał już w Hollywood i pracował nad muzyką do filmu Romana
Polańskiego Rosemary’s Baby. Z korespondencji kompozytora z producentem
płyty Joachimem-Ernstem Berendtem wynikało, że powstało więcej utworów, niż
znalazło się na płycie. W liście Komeda prosił Berendta, aby ten zamienił
niektóre kompozycje. Berendt odmówił – jego zdaniem pewne wiersze bardziej
podkreślały europejski charakter płyty. I to był jedyny ślad istnienia
dodatkowych kompozycji…
Wydawało się, że owe nieznane kompozycje
bezpowrotnie przepadły. Jednak w Bibliotece Narodowej w Warszawie w czasie
szczegółowej kwerendy archiwum Krzysztofa Komedy udało mi się, wraz z
muzykolożką Justyną Raczkowską, odnaleźć prawdziwy skarb – rękopisy sześciu
kompozycji Komedy z projektu Moja słodka europejska ojczyzna, które nie
znalazły się na wspominanej winylowej płycie. Są to utwory:
1. Jonasz do wiersza Zbigniewa Herberta
Jonasz
2. Kiedy gaśnie lampa wyobraźni do
wiersza Adama Ważyka Poemat dla dorosłych
3. Klasyk do prozy poetyckiej Zbigniewa
Herberta Klasyk
4. Jan Cherubin do wiersza Mieczysława
Jastruna Jan Cherubin
5. Ich dwoje do wiersza Bolesława
Leśmiana Dwoje ludzieńków
6. Miserere do wiersza Krzysztofa
Kamila Baczyńskiego Miserere (Na oryginalnej niemieckiej płycie utwór pod
tym samym tytułem zawiera inną kompozycję, niż prezentowana przez sekstet
Piotra Schmidta).
O projekcie Moja słodka europejska ojczyzna
sam Komeda (znany skądinąd z powściągliwego podejścia do swojej twórczości)
powiedział, że jest to jego najwybitniejsze dzieło. Z kolei Joachim-Ernst
Berendt napisał o kompozycjach Krzysztofa Komedy: „Jeszcze nigdy nie
mieliśmy na płycie z poezją tak pięknych, bogatych i pełnych uczuć
melodii!”.
Po ponad pół wieku możemy podziwiać drugą,
nieznaną część legendarnego projektu Krzysztofa Komedy Moja słodka
europejska ojczyzna. Na płycie znalazł się dodatkowo jeden znany już z
wcześniej wydanego krążka utwór Po katastrofie, napisany do wiersza Czesława
Miłosza Campo di Fiori.
Piotr Schmidt podjął się opracowania
odnalezionych rękopisów Krzysztofa Komedy i zaaranżowania muzyki. Powstały
dzieła wybitne. Wszyscy muzycy z niewiarygodną wręcz intuicją uchwycili
ducha twórczości Komedy.
Piotr Schmidt oraz jego przyjaciele oddali
hołd Krzysztofowi Komedzie w 90. rocznicę urodzin kompozytora w sposób
absolutnie wyjątkowy. Wydaje się, że nasza „europejska ojczyzna” czekała na
tę muzykę…
Krzysztof Balkiewicz
Prezes Stowarzyszenia Opieki Nad Spuścizną Krzysztofa Komedy, dyr art. Love
Polish Jazz Festival
(...) Ta muzyka to wszystko, czego może
oczekiwać każdy fan Komedy (a więc i każdy fan polskiego jazzu), pełna
błyskotliwych linii melodycznych, liryzmu i melancholii, które są
uosobieniem polskiego jazzu, duża nuta napięcia i tajemniczości, która
charakteryzuje kompozycje Komedy i znakomite wykonawstwo jednych z
najlepszych polskich, europejskich i amerykańskich muzyków.
(...) Album zawiera wszystko co potrzebne by stać się natychmiastowym
klasykiem, co oczywiście nie dziwi.
(...) Ogólnie rzecz biorąc, jest to monumentalny kawałek historii jazzu,
wielkie odkrycie i wspaniała okazja do odkrycia kolejnego elementu geniuszu
Komedy. Wszystkim zaangażowanym w ten projekt należą się szczere
podziękowania: wybitni muzycy, archiwista/detektyw, ludzie, którzy
znakomicie nagrali muzykę itd. Każdy prawdziwy entuzjasta jazzu na tej
planecie powinien posłuchać tego albumu, ponieważ niesłyszenie go to wielka
pustka w umiejętności rozumienia europejskiej estetyki muzycznej.
Prof. Adam Baruch, The Soundtrack Of My Life
Powstał niezwykły spektakl muzyczny, w którym
po wielu latach zabrzmiały dźwiękowe myśli Komedy. (...) Zarówno zaproszeni
zagraniczni goście, jak i polscy muzycy doskonale odnaleźli się w tym
materiale budując na jego fundamencie własną, barwną i wielowymiarową,
nasyconą emocjami muzykę.
Marek Romański, Jazz Forum
Młody artysta porwał publiczność, a brzmienie
jego trąbki okazało się absolutnie niepowtarzalne. (...) Piotr Schmidt jest
artystą niezwykłym i najciekawszym trębaczem młodego pokolenia. Jego flagowy
album „Tribute to Tomasz Stańko” lokuje go w gronie najważniejszych
pretendentów spuścizny legendarnego trębacza. Ale także otworzył drogę do
„złotej kolekcji” polskiego jazzu i prestiżowych estrad.
Dionizy Piątkowski, Era Jazzu
Piotr Schmidt to trębacz jazzowy, a zarazem
kompozytor, aranżer o wyjątkowej smykałce do reinterpretowania, muzyk z
bardzo otwartą głową pełną niezwykłych pomysłów, dźwiękowy erudyta a zarazem
bardzo pokornie odnoszący się do muzycznej tradycji polskiej i światowej
muzyki jazzowej.
Adam Dobrzyński, Radiowa Jedynka, Polsat, adamdobrzynski.blogspot.com

Partnerem głównym wydarzenia jest Samorząd
Województwa Kujawsko - Pomorskiego.
Wydarzenie jest współfinansowane ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w
ramach Regionalnego Programu Operacyjnego
Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata
2014-2020.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu
Promocji Kultury - Państwowego Funduszu Celowego
Zadanie współfinansowane przez Miasto Bydgoszcz.



Organizator: Stowarzyszenie Artystyczne Eljazz
Regulamin
|