10.09.2022
-ŁUKASZ PAWLIK QUARTET & MIKE STERN & LENI STERN
-
USA, Polska
bilety 80zł - do nabycia w klubie Eljazz po godz.
17.00 (płatność gotówką)
lub wpłata na konto Stowarzyszenia
Artystycznego Eljazz mBank nr 35114020170000400213017130 - wpłaty
będziemy przyjmować do 08.09.2022.
skład zespołu:
Leni Stern - gitara
Mike Stern - gitara
Dawid Główczewski - saksofon
Łukasz Pawlik - instrumenty klawiszowe
Damian Kostka - gitara basowa
Paweł Dobrowolski - perkusja

Stowarzyszenie Artystyczne Eljazz
zaprasza na ikoncert dziesiątej edycji EUROPEJSKIEJ
AKADEMII JAZZU -
Kujawy/Pomorze,
który odbędzie się w klubie Eljazz w Bydgoszczy
Mike Stern, Leni Stern & Łukasz Pawlik Quortet to
kolejna odsłona współpracy Łukasza Pawlika z
wybitnym amerykańskim gitarzystą Mike'm Sternem
zapoczątkowanej w 2016 przy albumie "Lonely Journey" Łukasza Pawlika,
która wkrótce po ukazaniu się albumu przeniosła się
na scenę. To właśnie w klubie Eljazz, w lipcu 2017
roku miał miejsce pierwszy wspólny koncert muzyków.
Kolejnym etapem współpracy był udział Sterna w
nagraniach następnego autorskiego albumu Pawlika pt.
"Long-Distance Connections", na którym można także
usłyszeć muzyków takich jak Randy Brecker, Toma
Kennedy, Dave Weckl i Gary' Novaka. Album miał swoją
premierę w Polsce w 2019, której towarzyszyła trasa
kwartetu Łukasza z Mike'm, a dwa lata później ukazał
się nakładem wytwórni Summit Records na rynku
amerykańskim, zbierając wiele pochwał tamtejszych
krytyków. Po trzech latach muzycy powracają do
wspólnego koncertowania, tym razem w nieco innym
składzie, wzbogaconym o osobowość cenionej
gitarzystki, prywatnie - żony Mike'a - Leni Stern, a
także znakomitymi polskimi muzykami jazzowymi:
Dawidem Główczewskim, Damianem Kostką i Pawłem
Dobrowolskim. W programie usłyszymy kilka nowych
kompozycji Mike'a Sterna i Łukasza Pawlika oraz
znane hity, które zapewniły amerykańskiemu
gitarzyście status ikony muzyki fusion.
Mike Stern –
jeden z najbardziej cenionych gitarzystoó w swojej
generacji. W ciągu trwającej od ponad czterech
dekad kariery zapisał w swoim dorobku wspoó łpracę
z zespołem Blood, Sweat & Tears, Milesem Davisem,
Jaco Pastoriusem, Brecker Brothers, Johnem
Hendersonem. Wydał 16 autorskich płyt (sposó roó d
ktoó rych 6 otrzymało nominację do nagrody Grammy).
Elektryzujący solista, ktoó rego oszałamiająca
wirtuozeria łączy w sobie moc rocka, fusion z
wyszukaną harmonią jazzową , zabarwioną
nieodłącznym bluesowym rysem. Posiada
umiejętnosócó stałego uatrakcyjnienia biegu
zdarzenó kazżdego koncertu, bądzó jam session
przywołując na mysóli skojarzenia ze swoimi
gitarowymi idolami, takimi jak Jimi Hendrix, Wes
Montgomery, Jim Hall i Albert King.
Urodzony 10 stycznia 1953
roku w Bostonie, dorastał w Waszyngtonie,
DC, by powroó cicó do Bostonu w celu
rozpoczęnia studioó w na Berklee College
of Music. Juzż w 1976, w wieku 23, otrzymał
swoją pierwszą szansę występu z Blood,
Sweat & Tears. Po dwoó ch latach tras
koncertowych i nagranó z tym zespołem,
dostał angazż w grupie Glass Menagerie
Billy’ego Cobhama w latach 1979-1981.
Następnie został zaproszony przez Milesa
Davisa, stając się częsócią jego
come-backu (z basistą Marcusem Millerem,
perkusistą Alem Fosterem, perkusjonistą
Mino Cinelu i saksofonistą Billem Evansem),
debiutując 27 stycznia 1981 roku wklubie
KIX w Bostonie. Koncert ten został
zarejestrowany i wydany na płycie We
Want Miles.
Podczasswojejtrzyletniej wspoółpracyzDavisempojawiłsiętakzżenadwoóchinnychjego
albumach, a były to Man
with the Horn z
1981 roku i Star
People z
1983. Następnie dołączył do zespołu Word
of Mouth Jaco Pastoriusa, z ktoó rym
objechał sówiat w latach 1983-1985, by
powroó cicó potem na jeszcze jedną trasę
z zespołem Davisa.
W 1985 Sten nagrał swoó j
debiutancki autorski album Neesh w
japonó skiej wytwoó rni Trio.
Rok poó zó niej zadebiutował na rynku
amerykanó skim jako autor płyty Upside
Dwonside wydanej
przez Atlantic Records. W nagraniach
krązżka wzięli udział znani muzycy:
saksofonisóci David Sanborn, Bob Berg,
basisóci Mark Eagan, Jeff Andrews i Jaco
Pastorius, keboardzista Mitch Forman oraz
perkusisóci Dave Weckl i Steve Jordan.
Następne dwa lata to okres wspoó łpracy z
tytanem saksofonu tenorowego Michaelem
Breckerem i jego kwintetem oraz udział w
nagraniach jego płyty Don’t
Try This At Home.
Latem 1986 roku Stern połączył siły z
Davidem Sanbornem, by następnie stacó się
częsócią elektryzującej grupy Steps
Ahead, z Mike’m Mainierim, Michaelem
Breckerem, Darrylem Jonesem i Steve’em
Smithem. Wspoó łpraca grupy została
udokumentowana albumamem Live
in Tokio z
1986 Drugim albumem Sterna, wydanym przez
Atlantic Records był Time
In Place z
1988, nagrany z perkusistą Peterem Erskinem,
keyboardzistami Jimem Beardem i Donem
Grolnickiem, basistą Jeffem Andrewsem i
perkusjonistą Donem Aliasem. Następnymi
albumami Sterna były Jigsaw z
1989, na ktoórym złozżył hołd Milesowi
Davisowi, w utworze „Chief ” oraz Odds
Or Evens z 1991,
z grupą, ktoó rej liderował wspoó lnie z
saksofonistą Bobem Bergiem.
W 1992 roku Stern dołączył do
powracającego na scenę zespołu Brecker
Brothers, pojawając się przebojowym
albumie The
Return of Brecker Brothers.
Z kolei autorski album Sterna
z 1993 roku Standards zapewnił
mu wyroó zż nienia dla Najlepszego
Gitarzysty Jazzowego Roku, przyznawane przez
czytelnikoó w oraz krytykoó w magazynu Guitar
Player.
Kolejne albumy Sterna: Is
What It Is z
1994 roku i Between
The Lines z
1996 otrzymały nominacje do Grammy. W 1997
artysta nagrywa Give
And Take z
basistą Johnem Patiticcim, perkusistą
Jack’iem DeJohnette, perkusjonistą Donem
Aliasem oraz gosócómi specjalnymi
Michaelem Breckerem i Davidem Sanbornem. Ich
spontanicznie wykonane interpretacje
standaroó w „Oleo” Sonny’ego Rollinsa,
„Giant Steps” Johna Coltrane’a, „I Love You”
Cole Portera i „Who Knows” Jimi’ego Hendrixa
przyczyniły się do zdobycia przez Sterna
nagrody Orville W. Gibson Award dla
Najlepszego Gitarzysty Roku.
Jego dziewiąty album dla Atlantic pt. Play z
1999 roku, był spotkaniem z kolegami-
gitarzystami Billem Frissellem i Johnem
Scofieldem.
Następnie, w 2001 roku,
Stern dokonał swojego pierwszego wypadu w
stronę muzyki wokalnej, na nominowanym do
Grammy albumie Voices,
na ktoó rym wystąpili Richard Bona, Arto
Tuncboyaciyan i Elisabeth Kontmanou.
Po 15 latach w wytwoó rni Atlantic, Stern
przenosi się do ESC, gdzie 2004 roku
wydaje These
Times –
elektryczny materiał z udziałem cenionych
muzykoó w sesyjnych, takich jak basista
Richard Bona, saksofonista Kenny Garrett i
bandzżysta Bela Fleck.
W 2006 roku Stern dołącza do Heads Up
International, oddziału Concord Music Group,
nagrywając nominowaną do Grammy płytę Who
Let the Cats Out?. Wsó
roó d muzykoó w zaproszonych do tych
nagranó znalezóli się sópiewający
basista Richard Bona, basisóci Anthony
Jackson, Meshell Ndegeocello, Chris Mink
Doky oraz Victor Wooten, tębacz Roy
Hargrove, saksofonisóci Bob Franceschini i
Bob Malach, perkusisóci Dave Weckl i Kim
Thompson, wirtuoz harmonijski ustnej
Gregoire Maret oraz keyboardzista/producent
Jim Beard.
Podczas Festival International de Jazz de
Montreal w czerwcu 2007 roku Stern zostaje
uhonorowany Nagrodą Milesa Davisa,
przyznawaną artystom sówiatowej sławy,
ktoórzy przyczyniają się do odrodzenia
jazzu. W poprzednich latach nagrodę tą
otrzymali Keith Jarrett, Wayne Shorter,
Michael Brecker oraz Charlie Haden.
Stern był roó wniezż artystą-rezydentem
tego samego festiwalu, dołączając do
znanej grupy Yellowjackets na kilka
elektryzujących występoó w. Wspoó łpraca
ta została utrwalona w studio na albumie Lifecycle,
wydanym w 2008 roku i nominowanym do Grammy
w kategorii „Best Contemporary Album”.
Nieustannie podroó zż ujący po só wiecie
Stern, zabrał swoó j zespoó ł na tourne po
Europie, Azji trwające przez prawie cały
rok 2008. Intensywny grafik koncertowy nie
był przeszkodą dla pamiętnego koncertu w
klubie New Morning w Paryzż u z Bobem
Franceschinim, basistą Tomem Kennedym i
perkusistą Dave’m Wecklem. Ten
elektryzujący koncert przy wypełnionej po
brzegi sali z maja 2008, został wydany na
DVD pt. New
Morning: The Paris Concert,
wydanym w maju 2009 roku. W lutym tego
samego roku, w serii artykułoów
sówiętujących 75- lecie magazynu Down
Beat, Stern zaliczony został do zaszczytnego
grona 75 najlepszych gitarzystoów w
historii. Na lisócie znalezóli się
gitarzysóci zaroówno jazzowi, bluesowi,
jak i okołojazzowi, co pokazuje jak szeroki
jest wpływ gitary na muzykę od momentu jej
początkoó w w jazzie w latach dwudziestych
XX wieku.
W sierpniu 2009 roku Stern
wydaje swoó j ambitny, nominowany do Grammy
album Big
Neighborhoos,
na ktoó rym znalazła się cała plejada
utalentowanych muzykoó w, takich jak
gitarzysóci Steve Vai i Eric Johnson,
sópiewający basisóci Esperanza Spalding i
Richard Bona, Medeski Martin & Wood,
perkusisóci Dave Weckl, Terri Lyne
Carrington, Cindy Blackman i Lionel Cordew,
basisóci Chris Mink Doky i Lincoln Goines,
saksofonisóci Bob Franceschini i Bob Malach,
trębacz Randy Brecker oraz keyboardzista i
producent Jim Beard.
21 stycznia 2012 Stern
uhonorowany został nagrodą Certified Legend
Award magazynu Guitar
Player.
Nagroda została mu przyznana podczas Nocy
Gwiazd Muriela Andersona, podczas ktoó rej
wystąpił wspoó lnie z Lee Ritenourem oraz
innymi legendami tego pisma, takimi jak Les
Paul, Duane Eddy, Dick Dale, Larry Carlton i
Tommy Emmanuel.
W czerwcu tego samego roku
Stern wydał płytę All
Over the Place,
na ktoó rej zagrali trębacz Randy Brecker,
saksofonisóci Kenny Garrett, Chris Potter,
Bob Franceschini i Bob Malach, perkusisóci
Dave Weckl, Keith Carlock, Lionel Cordew, Al
Foster, Kim Thompson, keyboardzista/producent
Jim Beard oraz zż ona Mike’a – gitarzystka
i wokalistka Leni Stern. Basisóci, ktoórzy
wzięli udział w nagraniach to Esperanza
Spalding, Richard Bona, Victor Wooten,
Anthony Jackson, Dave Holland, Tom Kennedy,
Will Lee, Victor Bailey.
W swoim ostatnim albumie Eclectic,
Stern muzykuje vis-aà
-vis z
gitarzystą z Texasu Ericciem Johnsonem,
serwując prawdziwą gratkę miłosónikom
gitary. Jak sugeruje sam tytuł, ci dwaj
wspoó łczesó ni gitarowi herosi, w
jedenastu kompozycjach, pokazują szeroką
gamę stylistycznych odniesienó ,
składając hołd Hendrixowi w jego słynnym
bluesie „Red House. W
przeciwienó stwie do
produkcyjnego albumu Over
The Place,
płyta Eclectic nagrana
została w ciągu trzech dni w studio w
Austin, a do gitarzystoó w dołączyli
basista Chris Maresh i perkusista Anton Fig
(z niewielką liczbą zaproszonych gosóci,
wsóroód ktoórych znalazła się zżona
Mike’a Leni Stern oraz wokalista i
songwritter Christopher Cross w choó
rkach). „Moje nagrania w ostatnich latach
wiązały się ze wspoó łpracą z całym
mnoó stwem osoó b, ale tym razem dobrze
było wejsócó do studia i nagracó materiał
w jednym zespole, ze sóladową ilosócią
overduboów” – opowiada Stern. „Było to
cosó w rodzaju grania live, co zawsze
bardzo lubiłem. Po prostu rozstawilisómy
się i zaczęlisómy gracó.”
Łukasz Pawlik urodził
się w rodzinie o bogatych tradycjach
muzycznych. Rodzice są koncertującymi
pianistami, odnoszącymi znaczne sukcesy w
działalnosóci zawodowej. Matka Jolanta jest
cenioną kameralistką, wykładowcą
Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka
Chopina, natomiast ojciec – Włodek Pawlik
jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych
muzykoó w jazzowych w Polsce, pierwszym
polskim jazzmanem uhonorowanym nagrodą
Grammy. Dorastając w takich warunkach,
Łukasz juzż od wczesnego dziecinó stwa
oswajał się z muzyką klasyczną, jak i
jazzową, wczesónie rozpoczynając
edukację muzyczną. Pierwszymi
instrumentami, po ktoó re sięgnął były
fortepian i perkusja, jednak rodzice
zdecydowali, aby rozpoczynając naukę w
szkole podstawowej zajął się wiolonczelą.
Związek z tym instrumentem trwa do dzisó.
Łukasz ma za sobą pracę w
renomowanych orkiestrach symfonicznych,
takich jak
Duü sseldorfer Symphoniker, czy
Sinfonieorchester Wuppertal, a takzż e
liczne osiągnięcia konkursowe, w tym
zwycięstwo w Konkursie im. Kazimierza
Wiłkomirskiego w Poznaniu,
ktoó re umozż liwiło mu podjęcie studioó
w w Stanach Zjednoczonych. Pobyt w USA
okazał się kamieniem milowym na jego
muzycznej drodze. To własónie w USA, gdzie
studiował na uczelni Western Michigan
University na dobre zainteresował się
jazzem. Mozżliwosócó zgłębienia
tajnikoó w muzyki improwizowanej, a z
drugiej strony uczęszczania na zajęcia z
kompozycji i kontrapunktu klasycznego
dostarczyły mu bodzó coó w, ktoó re po
powrocie do Polski przekuł w nowe pomysły
muzyczne.
Przestrzenią do ich realizacji stała się
międzynarodowa formacja Kattorna, ktoó ra
powstała z inspiracji muzyką Krzysztofa
Komedy, ktoó rego muzykę Łukasz starał
się popularyzowacó poza Polską. Zespoó ł
grający na początku głoó wnie Komedę,
zaczął w miarę upływu czasu ewoluowacó w
stronę autorskich wizji Łukasza,
zdobywając po drodze liczne nagrody na
konkursach jazzowych, takich jak m.in.:
Nadzieje Warszawy, Berlin Jazz Award, Krokus
Jazz Festival, czy wreszcie indywidualny
sukces Łukasza na Jazzie Nad Odrą (II
nagroda w „Konkursie na Indywidualnosócó
Jazzową”). W 2010 ukazała się płyta
„Straying To The Moon” zespołu, przyjęta
pozytywnie przez krytykę, ktoó rej trzon
stanowiły kompozycje Łukasza. Po kilku
latach pracy w orkiestrach symfonicznych
Łukasz rozpoczął w 2013 roku pracę nad
nowym materiałem muzycznym pod kątem
następnej, tym razem autorskiej, płyty. Do
jej nagrania zaprosił saksofonistę Dawida
Głoó wczewskiego, z ktoó rym wspoó
łpracował juzż wiele lat w zespole
Kattorna, znakomitą, nagrodzoną Grammy za
płytę „Night In Calisia”, sekcję
rytmiczną Paweł Panó ta-Cezary Konrad oraz
gosó ci specjalnych: Mike’a Sterna i
Michaela „Patchesa” Stewarta. Łukasz
występuje tu po raz pierwszy w potroó jnej
roli: wykonawcy, kompozytora oraz
producenta. Wkroó tce po entuzjastycznym
przyjęciu płyty w Polsce pojawiła się
propozycja wspoó lnych koncertoó w ze
strony Mike’a Sterna, ktoó rej początek
miał miejsce w 2017 roku. Kolejnym, bycó
mozże najwazżniejszym dotychczas etapem
muzycznej podroózży Łukasza jest
sfinalizowanie pracy nad najnowszą
autorską płytą pt. „Long-Distance
Connections”, na ktoó rej udało mu się
zebracó całą plejadę swoich muzycznych
idoli, takich jak Randy Brecker, Mike Stern,
Dave Weckl, Tom Kennedy i Gary Novak, jak
roó wniezż wybitnych polskich muzykoó w,
z ktoó rymi Łukasz wspoó łpracuje na
stałe. Wspoó łproducentem płyty jest
legendarny perkusista Dave Weckl.

Partnerem głównym wydarzenia jest Samorząd
Województwa Kujawsko - Pomorskiego.
Wydarzenie jest współfinansowane ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w
ramach Regionalnego Programu Operacyjnego
Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata
2014-2020.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu
Promocji Kultury - Państwowego Funduszu Celowego
Zadanie współfinansowane przez Miasto Bydgoszcz.



Organizator: Stowarzyszenie Artystyczne Eljazz
Regulamin
|