AFTER THE CATASTROPHE – Produkcja filmu
dokumentalnego, pełnometrażowego o muzycznym środowisku
artystycznym z Województwa Kujawsko – Pomorskiego, skupionego
wokół twórców związanych z lokalnym środowiskiem artystycznym i
lokalnymi zespołami, których działalność twórcza wykracza daleko
poza ramy środowiska lokalnego.
Tytuł produkcji filmowej: AFTER THE CATASTROPHE odnosi się do
twórczości Polskiego Kompozytora Krzysztofa Komedy oraz do
projektu Eljazz Big – Bandu.
Tytułowy utwór Krzysztofa Komedy, „AFTER THE CATASTROPHE / Po
katastrofie”, po raz pierwszy pojawił się w 1967 roku na płycie
noszącej tytuł: „Meine Süße Europäische Heimat” („Moja słodka
Europejska Ojczyzna”). Inspiracją do skomponowania utworu „Nach
der Katastrophe – Warschau 1943” („Po katastrofie – Warszawa
1943”) stał się wiersz „ Campo di Fiori” polskiego poety
Czesława Miłosza, którego twórczość w Polsce jeszcze do 1980
roku była objęta cenzurą. Rzecz znamienna, że sam kompozytor
ocenił wspomniany album jako swoje „najpiękniejsze i
najważniejsze muzyczne dzieło”. Komeda połączył tu ze sobą dwie
dziedziny sztuki: muzykę i poezję. Wykorzystał zresztą wiersze
polskich poetów, którzy „przeszli przez cierpienia wojny, getta,
obozów koncentracyjnych, więzienia i emigracji, którzy zginęli,
zostali rozstrzelani, zamęczeni na śmierć (…). Ale to też są
poeci, którym Polska zawdzięcza ów nieskończenie bogaty,
zaczarowany krajobraz poetycki niemający w XX wieku nigdzie na
świecie swojego odpowiednika (…).” Tak doszła do głosu w
twórczości Komedy dramatyczna historia Polski i narodu
polskiego, stając się jednocześnie wyrazem wartości
uniwersalnych w historii ludzkości, gdzie wolność zawsze jest
nadzieją i marzeniem. „PO KATASTROFIE” skłania więc słuchacza do
refleksji nad światem, w którym żyjemy, i do ufności, że nigdy
nie zostanie on wypełniony wyłącznie strachem i przemocą. A
także do wiary, że sama muzyka będzie w nim zdolna zawsze
wzruszać i przynosić radość.
W roku 2017 Eljazz Big – Band pod dyrekcją Józefa Eliasza wydał
płytę poświęconą twórczości Krzysztofa Komedy pn. AFTER THE
CATASTROPHE. Publikacja zyskała najwyższe recenzje w Europie.
Wystąpili:
Karen Edwards
dr Józef Eliasz
prof. dr hab. Leszek Kułakowski
prof. dr hab. Lidia Wiśniewska
prof. dr hab. Zbigniew Wrombel
ELJAZZ BIG BAND PD. JÓZEFA ELIASZA
Maciej Sikała - saksofon
Szymon Łukowski - saksofon
Alan Balcerowski - saksofon
Eugeniusz Posadzy - saksofon
Adam Kołacki - saksofon
Krzysztof Beszczyński - puzon
Bartłomiej Halicki - puzon
Artur Szatkowski - puzon
Jakub Jóźwiak - puzon
Jakub Szynal - trąbka
Michał Tyrański - trąbka
Waldemar Szymański - trąbka
Marcin Gawdzis - trąbka
Adam Lemańczyk - fortepian
Antoni Olszewski - kontrabas
Piotr Olszewski - gitara
Józef Eliasz – perkusja, dyrygent
ORKIESTRA KAMERALNA:
Elżbieta Biskupska - skrzypce
Artur Wrembel - skrzypce
Natalia Tyrańska – skrzypce
Jolanta Mrowińska - skrzypce
Joanna Radzińska - skrzypce
Grzegorz Kujawa - skrzypce
Maciej Kamrowski - wiolonczela
Andrzej Syty - wiolonczela
Zbigniew Milewski - altówka
Iwona Wasilewska - altówka
Jan Nowicki – Kontrabas
ELJAZZ BIG BAND PD. JÓZEFA ELIASZA
Karen Edwards – fortepian, śpiew
Stanley Breckenbridge – fortepian, śpiew
Tomasz Gluska - trąbka
Jakub Marszałek - trąbka
Marcin Gawdzis - trąbka
Marek Szczepański - trąbka
Łukasz Rakalski - puzon
Krzysztof Beszczyński - puzon
Wojciech Czapiewski - puzon
Jakub Jóźwiak - puzon
Szymon Łukowski - saksofon
Jurij Owsiannikow - saksofon
Adam Kołacki - saksofon
Alan Balcerowski - saksofon
Piotr Olszewski - gitara
Antoni Olszewski – kontrabas
Józef Eliasz – perkusja
ORKIESTRA KAMERALNA OPERY NOVA W BYDGOSZCZY:
Pod kierunkiem Przemysława Nawrockiego.
muzyka w wykonaniu:
Eljazz Big - Band i Orkiestra Kameralna